Thursday, 22 October 2009

Kek Rumba a.k.a Kek Marble



Ini la dia cake turun-temurun namanyer. It has been in our family for as long as I can remember. The recipe is actually come from Wak Senah. She made the best cake n the finest marble cake ever. I can still remember everytime Hari Raya came everybody will like so eagerly waited for this cake from Wak Senah. As for me beside than I wanted to eat the cake, I will always admired on the marble effect on the cake. It never failed to impress me everytime I saw the cake made by Wak Senah.

Those days my parents is the one who made this cake everytime we celebrated Hari Raya but now they just ordered only and the tukang buat is no one else but me. But I am just happy to bake it for them. Ok enough about the history, let’s dig in the recipe n enjoy this marvelous cake ever….

Bahan-bahan:

12 oz tepung gandum – kalau nak dapat kek yang gebu dan lembut mungkin bole menggunakan tepung superfine for kek.
14 oz gula castor
12 oz butter golden churn

10 biji telur ayam grade AA – di asingkan kuning dan putih

2 sudu besar susu pekat

2 sudu besar golden syrup

1 sudu the vanilla

Sedikit pewarna merah dan kuning

Sedikit serbuk koko hershey




Cara-cara:

1. Pukul butter dan gula castor sampai gebu.

2. Setelah gebu masukkan telur kuning satu persatu dan di gaul rata.

3. Dalam masa yang sama, di dalam mangkuk berasingan pukul putih telur sehingga kembang.

4. Kemudian masukkan putih telur yang sudah kembang kedalam adunan butter tadi dan di gaul rata

5. Setelah itu masukkan susu pekat, vanilla dan golden syrup.

6. Akhir sekali masukkan tepung.

7. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan ikut suka. As for me I like it to be in red,yellow and chocolate colour.


8. Kemudian lapiskan di dalam dulang pembakar sehingga abis.

9. Bakar pada suhu 180’C selama 45 – 50 minit mengikut kepanasan oven masing-masing.

No comments:

Post a Comment