Presenting one of my favorite dish, ayam masak kurma. It’s a very simple dish to prepare, but of course there are a few things that u have to watch out when cooking this dish, like the amount of kurma spices to be added, the amount of coconut milk and the most importantly is that u have to cook it until ‘terbit minyak’ if not than your kurma won’t be a perfect one. Of course practice make perfect, so kalau tak jadi… don’t give up… keep on practicing.
So here is my version of Ayam Masak Kurma.
Ingredients:
½ ekor ayam di buang kulit dan di potong serta di bersihkan
3 sudu besar rempah kurma di bancuh dengan sedikit air
Santan dari 3/4 biji kelapa
Sebiji bawang besar di belah empat
Sebiji lada merah
1 sudu besar minyak sapi
2 biji kentang
2 biji buah pelaga
1 biji bunga lawang
Sedikit kulit kayu manis
Sedikit air asam
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan serbuk perasa
Bahan – bahan di tumbuk
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
½ in halia
Cara-cara:1. Panaskan minyak dan masukkan buah pelaga, bunga lawang, kulit kayu manis dan bahan tumbuk dan tumis sehingga naik bau dan agak garing kekuningan.
2. Kemudian masukkan rempah kurma yang telah di bancuh air dan biarkan seketika.
3. Masukkan ayam dan kentang, gaul rata agar dia sebati dengan rempah tadi. Biarkan seketika.
4. Setelah itu masukkan santan dan masak la sampai naik minyak. Jaga supaya iya tidak pecah minyak.
5. Setelah mendidih masukkan bawang besar, lada merah, minyak sapi dan air asam.
6. Perasa dengan garam.
No comments:
Post a Comment